Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
علیرضا قزوه


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




فرهنگ و ادب » شعر و ادب » تعداد بازدید: ٣٠٩١٩٠
علیرضا قزوه
امتیاز:
علیرضا قزوه در سال 1342، در شهر گرمسار یکی از شهر‏های استان سمنان به دنیا آمد. او تحصیلاتش را در رشته ادبیات فارسی ادامه داد و توانست مدرک دکتری خود را در رشته زبان‌شناسی دریافت نماید.
قزوه مجموعه اشعار بسیاری در قالب شعر سپید و نیز در قالب غزل، منتشر کرده و همچنین در زمینه کارهای پژوهشی و سفرنامه نویسی نیز فعالیت‌هایی داشته است. برخی از اشعار او به صورت مستقل و برخی دیگر به شکل مجموعه، به ده زبان زنده دنیا ترجمه ‌شده‌ و همچنین برخی آثار شعر و نثرش در کتاب‌های درسی به چاپ رسیده است.
قزوه سفرهایی نیز به منظور شعرخوانی به چندین کشور دنیا داشته است. علیرضا قزوه در زمینه جنگ، دفاع مقدس و فلسطین اشعار بسیاری را در مطبوعات به چاپ رسانده است و به همین دلیل به وی لقب "شاعر اعتراض" داده‌اند. وی با راه‌اندازی نخستین جشنواره شعر فجر توانست قدم مهمی برای معرفی و ارتقاء شعر ایران بردارد.
قزوه از سال 1377 به مدت 2 سال همکار رایزن فرهنگی ایران در کشور تاجیکستان و همچنین از سال 1386 به مدت 5 سال رایزن فرهنگی و مدیر "مرکز تحقیقات فارسی" در دهلی نو بوده است. وی در بهمن 1392 به عنوان مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انتخاب شد.
علیرضا قزوه پس از اخذ دیپلم تجربی، از سال 1364 تا 1365 به ادبیات عرب تمایل پیدا کرد سپس برای ادامه تحصیلات به شهر قم رفت و تا سال 1369 در آنجا بود و لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشگاه قم دریافت نمود. پس از آن در مقطع فوق‌لیسانس در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی فارغ‌التحصیل شد.
رساله فوق‌لیسانس او در زمینه شعر و ادبیات معاصر تاجیکستان است. قزوه با ادامه تحصیلات توانست دکترای رشته فیلولوژی (زبان‌شناسی) خود را از دانشگاه دولتی ملی تاجیکستان دریافت نماید.
آثار و تألیفات
کتب
مولا ویلا نداشت
من می‌گویم، شما بگریید
چه عطر شگفتی (یادواره احمد زارعی) 1373
غزل معاصر ایران، 1375 تا 1376
دو رکعت عشق، 1375
خورشیدهای گمشده (گزیده اشعار تاجیکستان) 1376
غزل معاصر ایران (گزینش و جمع‌آوری) 1379
قدم زدن در کلمات (مجموعه گفتگو با شاعران معاصر) 1379
کسی هنوز عیار تو را نسنجیده ‌است (جشن‌نامه محمدعلی بهمنی) 1383
چمدان‌های قدیمی قزوه، 1391
صبح بنارس، 1391

سفرنامه‏ها
پرستو در قاف (سفرنامه حج) 1375
(بخشی از این نوشته، درس بیستم کتاب ادبیات فارسی اول دبیرستان ایران را تشکیل می‌دهد)
قونیه در قطار (سفرنامه قونیه) 1388

مجموعه اشعار
از نخلستان تا خیابان (مجموعه شعر) 1368
شبلی و آتش (مجموعه شعر) 1373
سوره انگور (مجموعه شعر)
این همه یوسف (مجموعه شعر)
با کاروان نیزه (مجموعه شعر)
انگشتری سوم خاتم (مجموعه شعر)
گزیده ادبیات معاصر (مجموعه شعر) 1378
عشق علیه‌السلام (مجموعه شعر) 1381
قطار اندیمشک و ترانه‌های جنگ (مجموعه شعر) 1384


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

علیرضا قزوه

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,